Aldolf Hitler en de Moraal

Moraal is een slechte raadgever wanneer het er op aankomt mensen en gebeurtenissen te beschrijven. Moraal leidt er meestal toe dat een beschrijving ontaardt in een oordeel, of zelfs een veroordeling, hetgeen niet de bedoeling is, omdat beschrijving een vorm van handelen is die er op gericht dient te zijn de werkelijkheid zo goed als mogelijk is weer te geven.
In mijn boekje Revolutie in het Gekkenhuis heb ik een verhaal opgenomen dat de titel draagt ‘Het einde van een titanenstrijd‘, een verhaal over de laatste dagen van Adolf Hitler in zijn bunker. Daarin wordt hij niet afgeschilderd als een monster (zoals ‘de’ moraal dat eist), maar als een vermoeid en teleurgesteld man, die al zijn dromen in rook op zag gaan.  Erg gevaarlijk natuurlijk, zoiets doen in sadistisch domineesland.

Het menselijke aspect mag je binnen een op demonisering van de ander gerichte moraal niet benadrukken. In een primitief-moralistische wereld is de vijand de absoluut slechte ander die vernietigd dient te worden..; zonder medelijden, zonder compassie, meedogenloos, radicaal.
En juist omdat primitieve moralisten binnen de wereld van de politiek zich altijd naar voren dringen is het de taak van al die groeperingen en instanties die zich ‘aan gene zijde van de moraal’ dienen op te stellen (uitdrukking van Friedrich Nietzsche) corrigerend op te treden.
Wetenschap zou objectief moeten zijn, de pers zou de macht (welke vorm ze ook aanneemt) kritisch moeten benaderen., de rechterlijke macht zou onafhankelijk moeten zijn, schrijvers zouden zich los moeten maken van het milieu waaruit ze afkomstig zijn, en ga zo maar door.
In het dagblad Trouw wijst Hans Blom erop dat het niet de taak van een historicus is de rol van beul te spelen in een wereld waarin de machthebber zich tot eigenaar van ‘de’ moraal heeft uitgeroepen. Blom durft niet te zeggen dat een wetenschapper immoreel behoort te zijn, maar in feite komt zijn uitspraak daar wel op neer.

Ik heb me in alles wat ik schrijf altijd opgesteld als een immoralist, iemand die weigert mensen te ontmenselijken in dienst van een moraal die niet de waarheid zoekt, maar een bevestiging van een reeks als ‘goed’ bestempelde leugens en halve waarheden.
In een wereld waarin de winnaar absolute goedheid claimt is het als immoralist je taak de absolute slechtheid van de ander ter discussie te stellen.
Daarom heb ik uit de tafelgesprekken die Adolf Hitler voerde met zijn medewerkers een aantal fragmenten gelicht waarin Hitler’s verhouding met kerk en religie ter sprake worden gebracht.
Wat opvalt is dat hier een zeer belezen man spreekt, iemand ook die zich ergert aan leugens die volgens hem door een joods-christelijke en joods-marxistische wereld in stand gehouden worden.
Als zijn grootste tegenstander ziet hij niet ‘de jood’ als vertegenwoordiger van een ras, maar ‘de jood’ als vertegenwoordiger van wat hij het ‘Judeo-Bolsjewisme’ noemt, een vorm van ideologisch denken die volgens hem gericht is op het misvormen en vernietigen van de geestelijk vrije mens.
Daar kun je om lachen en roepen ‘gewoon een ordinaire antisemiet hoor..’, maar dan kan ik alleen maar zeggen: lees wat er staat, en vraag je na het lezen af hoe het mogelijk is dat iemand die de waarheid wilde verdedigen de hoofdfiguur geworden is van een vals-moralistische wereld waarin niet het zoeken naar waarheid maar het vernietigen van de duivelse ander tot centraal thema werd uitgeroepen.


Hans Blom – Trouw, 11-7-2020
Een historicus is geen scherprechter

“Wat Lou de Jong met zijn geschiedschrijving over de Tweede Wereldoorlog heeft gedaan, is een fantastische prestatie geweest. Maar hij schreef binnen een bepaald frame waarbij hij naar de oorlog keek als ‘onderdrukking en verzet’, gekoppeld aan de politieke norm ‘goed of fout’.
Dat was voor hem volkomen vanzelfsprekend. Maar door zo’n duidelijk frame te kiezen vielen gebeurtenissen die daar niet in pasten, maar ook belangrijk waren, buiten de boot. In mijn oratie begin jaren tachtig noemde ik dat ‘de niet altijd verhelderende ban van goed en fout.’

“Ik vind dat in de historisch wetenschappelijke bestudering van de Tweede Wereldoorlog dezelfde methodiek moet worden gevolgd als bij elk ander onderwerp: onpartijdig en onbevooroordeeld zo goed mogelijk reconstrueren wat er is gebeurd op grond van zo veelzijdig mogelijke bronnen die we kritisch moeten benaderen.
Vervolgens die reconstructie ordenen, analyseren, interpreteren en zo in elkaar schuiven dat we iets van dat verleden begrijpen, patronen, trends en beslissende momenten zien. De chaos van het moment laat zich pas later enigszins ordenen en daarmee op een bepaalde manier verklaren; dat is de taak van historici.”

Trouw, 11-7-2020


Hitler & Religion
Excerpts from Hitler’s Table Talk, stenographic notes of Hitler’s private conversations [Weidenfeld and Nicolson, London, 1953]

I shall never believe that what is founded on lies can endure for ever. I believe in truth. I’m sure that, in the long run, truth must be victorious.

It’s probable that, as regards religion, we are about to enter an era of tolerance. Everybody will be allowed to seek his own salvation in the way that suits him best. The ancient world knew this climate of tolerance. Nobody took to proselytising.
If I enter a church, it’s not with the idea of overturning idols. It’s to look for, and perhaps to find, beauties in which I’m interested.

It would always be disagreeable for me to go down to posterity as a man who made concessions in this field. I realise that man, in his imperfection, can commit innumerable errors-but to devote myself deliberately to error, that is something I cannot do. I shall never come personally to terms with the Christian lie. In acting as I do, I’m very far from the wish to scandalise. But I rebel when I see the very idea of Providence flouted in this fashion.
It’s a great satisfaction for me to feel myself totally foreign to that world. But I shall feel I’m in my proper place if; after my death, I find myself, together with people like me, on some sort of Olympus. I shall be in the company of the most enlightened spirits of all times.
I adopted a definite attitude on the 21st March 1933 when I refused to take part in the religious services, organised at Potsdam by the two Churches, for the inauguration of the new Reichstag.

I’ve never concerned myself, in the Party, with learning to which Church the men around me belonged, or did not belong.
But if I were to die to-day, it would shock me to know that there’s a single ” sky-pilot ” within a radius of ten kilometres around me. The idea that one of these fellows could bring me slightest help would by itself make me despair of Providence.
As far as I’m concerned, I act according to my convictions. I don’t prevent anyone from praying silently, but I rebel against all blasphemy. So let nobody waste prayers on me that I shall not have asked for.
If my presence on earth is providential, I owe it to a superior will. But I owe nothing to the Church that trafficks in the salvation of souls, and I find it really too cruel. I admit that one cannot impose one’s will by force, but I have a horror of people who enjoy inflicting sufferings on others’ bodies and tyranny upon others’ souls.

Our epoch will certainly see the end of the disease of Christianity. It will last another hundred years, two hundred years perhaps. My regret will have been that I couldn’t, like whoever the prophet was, behold the promised land from afar.
We are entering into a conception of the world that will be a sunny era, an era of tolerance. Man must be put in a position to develop freely the talents that God has given him.
What is important above all is that we should prevent a greater lie from replacing the lie that is disappearing. The world of Judeo-Bolshevism must collapse. [p 341-344]

It is deplorable that the Bible should have been translated into German, and that the whole of the German people should have thus become exposed to the whole of this Jewish mumbojumbo.
So long as the wisdom, particularly of the Old Testament, remained exclusively in the Latin of the Church, there was little danger that sensible people would become the victims of illusions as the result of the studying the Bible. But since the Bible became common property, a whole heap of people have found opened to them lines of religious thought which–particularly in conjunction with the German characteristic of persistent and somewhat melancholy meditation–as often as not turned them into religious maniacs.
When one recollects further that the Catholic Church has elevated to the status of Saints a whole number of madmen, one realises why movements such as that of the Flagellants came inevitably into existence in the Middle Ages in Germany.
As a sane German, one is flabbergasted to think that German human beings could have let themselves be brought to such a pass by Jewish filth and priestly twaddle, that they were little different from the howling dervish of the Turks and the negroes, at whom we laugh so scornfully.
It angers one to think that, while in other parts of the globe religious teaching like that of Confucius, Buddha and Mohammed offers an undeniably broad basis for the religious-minded, Germans should have been duped by a theological exposition devoid of all honest depth…

The essential conclusion to which these considerations leads me is that we must do everything humanly possible to protect for all time any further sections of the German people from the danger of mental deformity, regardless of whether it be religious mania or any other type of cerebral derangement.
For this reason I have directed that every town of any importance shall have an observatory, for astronomy has been shown by experience to be one of the best means at man’s disposal for increasing his knowledge of the universe, and thus saving from any tendency towards mental aberration. [pp 513-14]

 

Over Wim Duzijn
Astroloog, Anarcho-Liberaal, Schrijver. Voor meer info daarover. Zie mijn website: www.wimduzijn.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: