Wouter Bos: een bitterzoete symfonie

It’s a bittersweet symphony, this life
Trying to make ends meet
You’re a slave to money – then you die

 

Wouter Bos, inmiddels ex-politicus, omschreef zichzelf in interviews als een verschrikkelijke softie.
Bij zijn vertrek uit de politiek plaatste hij de in zijn ogen softe wereld van ‘het gezin’, ‘de familie’ en ‘de kinderen’ boven de harde wereld van de politiek.
Waar vrouwen door linkse feministen worden opgeroepen de kinderwagen de deur uit te doen, daar schafte Wouter zichzelf een superkinderwagen aan…
Twijfel, onzekerheid, niet echt meer geloven in de stellige ideogische uitspraken die bij partijleiderschap horen speelden ook een rol.
In de(jaren geleden)  door de VPRO uitgezonden WOUTER-TAPES zag je weinig terug van het optimisme dat sociaal-democraten zeggen uit te dragen.

 

‘Zekerheid”, vraagt Wouter zich af, “wat houdt dat eigenlijk in? Wat voor een zekerheid kunnen wij mensen nou echt bieden…?”
Het is een vorm van defaitisme die eigenlijk helemaal niet thuishoort in een softe idealistenwereld, maar veeleer in de harde, bitter stemmende wereld van een volwassene die zich in een volwassen wereld niet meer thuis voelt.
‘Soft’ zijn is niet meer mogelijk en dan rest alleen nog maar de vlucht, de weg terug naar de veilige wereld van ‘het gezin’ en ‘de goede baan’, want ook al kan Wouter anderen geen zekerheid geven, zichzelf wil hij de luxe van een verzekerd bestaan niet onthouden.

Bitter en Zoet, dat zijn twee polen die een astroloog aan kan wijzen in de geboortehoroscoop van WOUTER BOS.
Hij is geboren in Vlaardingen, op 14 juli 1963, ’s nacht rond 2u 25m. Dat levert het volgende plaatje op:

 Zon in het vrouwelijk-moederlijke dierenriemteken KREEFT.
Ascendant in het teken STIER, dat in zijn positieve vorm gezien kan worden als ‘de aardse of wereldlijke moeder’, een moeder die niet in de eerste plaats liefde geeft maar veeleer de veiligheid van een zeker bestaan (met name zekerheid op materieel gebied).
De Maan echter is geplaatst in het mannelijke vuurteken RAM, terwijl de bij het teken Steenbok behorende vaderplaneet SATURNUS, de planeet van het strenge realisme, de bitterheid, het geweten en het plichtsbesef, dominant geplaatst is in wat astrologen het autoriteits- of beroepshuis noemen (huis 10), het huis dat aangeeft hoe een mens zich het liefst aan het publiek toont.
En wanneer je tenslotte de vrienden- en partnerhuizen bekijkt dan zie je dat het softe teken VIS (bij uitstek het teken van de kinderlijke liefde en tederheid) sterk aanwezig is. En het is juist die simpele, kinderlijke tederheid die je zelden aan zult treffen in de vergaderzaal van een nationaal parlement…

Al met al niet echt een reeks posities voor een revolutonaire veranderaar, een personage dat astrologisch gezien Plutonische trekjes vertoont (‘Sterft gij oude vormen en gedachten’, bijvoorbeeld,  is een Pluto-uiting).
Het is veeleer een constellatie die past bij de leider van een conservatieve partij, een partij die weet dat mensen altijd het kwade willen zodat de overheid er een deken van maternalisme en paternalisme overheen moet leggen…: een verlangen dat sterk leefde bij PIM FORTUYN, die als een revolutionaire conservatief (ascendant in het Pluto-teken Schorpioen) er op wees dat een samenleving zonder leiders die zowel vader als moeder zijn een verweesde samenleving is…

Van het net (YOUTUBE) heb ik een tweetal muzieknummers gehaald die volgens Wouter Bos tot zijn favorieten behoren. Het eerste nummer wordt gezongen door PAUL WELLER.
Wouter Bos: “Paul Weller is een van mijn favoriete artiesten ever. Ik was er niet bij tijdens Pinkpop, heb het concert slechts ten dele beluisterd, maar ik heb nu alweer zin om hem weer eens live te zien. En dan maar hopen dat ie Everchanging Mood speelt. Mijn favoriete nummer dat ik vaak draai tijdens werk of bij voorbereiding van debatten.”

 

Paul Weller – Ever Changing Mood: Daylight turns to moonlight – and I’m at my best –  Praising the way it all works – gazing upon the rest, The cool before the warm – The calm after the storm, I wish to stay forever – letting this be my food, But I’m caught up in a whirlwind and my ever changing moods…

 

Het tweede nummer is van THE VERVE: Bittersweet Symphony – een nummer dat uitstekend het conflict tussen de vrouwelijke idealist (Kreeft-Stier) en de mannelijke pessimist (Ram-Steenbok) weergeeft.
Wouter Bos: “Een fenomeen. Geweldig blijft hun Bittersweet Symphony. En natuurlijk Lucky Man. Vooral in de campagne van 2003 heb ik dat nummer veel gedraaid. Ik kan er nog steeds met veel plezier naar luisteren. Op 3voor12 vind ik maar twee nummers. Sonnet (prachtig) en The Drugs Don’t Work (ook geweldig). Maar liever had ik een uitgesponnen live-versie van hun grote klassieker terug gehoord!”

 

The Verve – Bittersweet Symphony: ‘Cause it’s a bittersweet symphony, this life – Trying to make ends meet, You’re a slave to money – then you die…
I need to hear some sounds that recognize the pain in me, yeah – But the airways are clean and there’s nobody singing to me now…  No change, I can’t change, ‘Cause it’s a bittersweet symphony, this life,  Trying to make ends meet – Trying to find some money – then you die…

 

Advertenties

Over Wim Duzijn
Astroloog, Anarchist, Schrijver. Voor meer info daarover. Zie mijn website: www.wimduzijn.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: