Haat JOEP de BLUES?

We denken er zelden bij na, maar wat veel mensen ‘de moderne verlichtingsgedachte’ noemen is een vorm van denken die ooit gericht was  tegen de superioriteitsgedachte van de clerus en de adel, mensen die bij alles wat ze doen maar een moraal kennen:‘alles wat niet bij ons behoort is plebs’.

Modern zijn, zo kun je concluderen, veronderstelt dus dat je een ander niet klakkeloos de achterbuurt inwerkt op grond van  valse vormen van superioriteitsdenken.
En ja, dat is allemaal mooi gezegd, maar wat te doen als je een rot karakter hebt en alleen maar rijk, beroemd en een grote liefdeloze klootzak wil zijn? Hoe moet je dan modern zijn op een manier die verlichtend werkt. Want je kunt natuurlijk heel goed en modern en een grote klootzak zijn, zo eentje die op een alles en iedereen verduisterende wijze een potje grof gaat zitten schelden op zijn medemensen…

Zo van: “Godverdomme, wat ben jij een grote hufterige imbeciele lul zeg,  en je moeder, godverdomme wat  is dat mens een teringhoer met een stinkende ouwewijvenkut die nog te klein is ook voor een echte dikke mannenlul, zodat ze maar beter die bescheten truttige minikut door de dokter flink uit kan laten rekken…”, teksten die ik op zeer vrije wijze heb ontleend aan de conference van Joep van ’t Hek, een voorstelling die ik plichtmatig heb uitgezeten, omdat ik zo dom ben een astro-anarchistisch stukje over  JOEP en de BLUES te willen schrijven.

JOEP is geboren op 28 februari 1954. ZON geplaatst in het zeer softe en onmannelijke WATER-teken VIS, MAAN in het nuchtere, serieuze AARDE-teken STEENBOK. Zijn geboortetijd ken ik niet, maar wat op het podium zichtbaar is zou via de aan de tijd gebonden tekens zichtbaar moeten worden…
De tekens Steenbok en Vis geven (volgens het astrologieboekje) een mens een BLUE-sy karakter geven, omdat ernst en gevoel mensen kwetsbaar maken in een wereld waarin de voor het noodlot wegvluchtende meerderheid elkaar met ernstloze zaken als KUTTEN, LULLEN. HOEREN en ZEIKERDJES om de oren slaat.
Want een zeikerige vent die de BLUES zingt, die zul je op het podium van JOEP niet aantreffen. Daar heerst (zoals FREEK DE JONGE het ooit uitdrukte) de wet van de eeuwig optimistische rechtse corpsbal. Die gaat graag een keertje naar de kroeg, want hij is een hallekideetiep en die wil kraag wat ouwehoeren met ‘de jongens’, en als er dan iemand hem ophoudt door te gaan zeuren over van alles en nog wat dan zou hij die zeikerd  het liefst een trap onder zijn reet willen geven. Zo van: “Haal de jaguar of de cabriolet uit de garage  man en ga met de kleinkinderen een eindje toeren in Frankrijk…Dat is het ware leven!”
 
 Of zo een houding, die in al zijn blufferige en kleinburgerlijke grofheid wel een zekere mate van eerlijkheid bevat (welk modern mens zingt er tegenwoordig nog de blues?), nou echt kan  zorgen voor de geestelijke en materiele bevrijding van anderen – met name diegenen die binnen de anti-bluf-wereld van de tekens VIS en STEENBOK vallen – is de vraag. 
Modern verlichtingsdenken, zo stel ik heeft weinig zin wanneer op zichzelf best wel positieve zaken als eerlijkheid en optimisme losgekoppeld worden van sociale, vaderlijke bewogenheid (Saturnus-Steenbok) en compassie met de lijdende mens (Neptunus-Vis). Lompe grofheid kan mensen mogelijkerwijze aan het lachen maken, maar wanneer niemand meer inziet dat grofheid in staat is alles wat  fijngevoelig, serieus en kwetsbaar is in de mens kapot te maken, dan is er iets mis.

Lompe onrechtvaardige rotzooi is er altijd geweest. Die hoef je echt niet uit te vergroten als ‘modern’ mens. Juist het onrechtvaardigheid scheppende nihilisme van de lompe mens leidde ertoe dat duizenden jaren geleden  opstandige enkelingen in het Midden-Oosten een beschavingsoffensief in gang zetten. Ze waren niet tevreden met de lompe onverschilligheid van mensen die het recht van de sterkste verkondigden. Het joods-christelijke begrip Messias, dat verwijst naar het verlangen de wereld wat minder lomp en onrechtvaardig te maken,  is binnen die wereld ontstaan. Mensen gingen er niet vanuit dat de hele boel zinloos is, en dat dat je daarom weinig meer kunt doen dan een elitair leugenbestaantje op te bouwen met behulp van een grote lompe bek, nee, ze stelden dat het leven wel degelijk zin heeft en dat daarom gezocht moet worden naar mensen die in staat zijn tegenover de onrechtvaardige eerlijkheid van de lomperik, die niet troosten maar wel op een zeer egoïstische wijze schelden kan, de rechtvaardige eerlijkheid van de mensenvriend te plaatsen.

Het begrip MENSENVRIEND is de simpele gewone vertaling van het duur klinkende woordje ‘humanist’, een woord dat centraal staat in wat ‘modern verlichtingsdenken’ wordt genoemd. Lompe mensen vinden zo een woordje klef. Ze kiezen niet voor morele volwassenheid (de wil negatieve krachten via een emotionele constructies te bezweren of aan banden te leggen) maar voor morele infantilisering (negatieve krachten ontkennen en via die vals-optimistische ontkenning in feite versterken).

Als nuchter mens met een sterk melancholische inslag ben ik niet in staat  lompe vormen van nihilistische saaiheid te bewonderen. Ik verveel me in de wereld van de nihilistische rijken die niet eens in staat zijn zichzelf te verdedigen en naarmate de verveling intenser wordt groeit mijn verlangen terug te keren naar de geestelijke rijkdom van die doodgewone mensen die in de jaren veertig en vijftig de ongelooflijk kleurrijke wereld van de ‘blues’ creëerden.

Blues is rijke ernst, emotioneel voedsel voor de serieuze, waarheidlievende geest, die moet leven in een wereld die door het noodlot kleurloos wordt gemaakt.
Lomperikken – GODVERDOMME – zijn niet in staat de kleurloosheid te doorbreken. Ze hebben een schizofrene wereld opgebouwd – KUT!   En binnen die stilstaande schijnliberale modderpoel – VUILE KANKERHOER! – plaatsen ze alleen maar de krankzinnige schreeuwers op de troon, GODVERDOMME!, saaie gekken die maar een verlangen kennen: het belachelijk maken van alles wat naar  bezwering en indamming van de blinde – door en door gevoelloze – krachten van het noodlot verlangt….

 

Blues is an African-American music that transverses a wide range of emotions and musical styles. “Feeling blue” is expressed in songs whose verses lament injustice or express longing for a better life and lost loves, jobs, and money. But blues is also a raucous dance music that celebrates pleasure and success.
Central to the idea of blues performance is the concept that, by performing or listening to the blues, one is able to overcome sadness and lose the blues. (www.blues101.org)

 

Advertenties

Over Wim Duzijn
Astroloog, Anarchist, Schrijver. Voor meer info daarover. Zie mijn website: www.wimduzijn.nl

12 Responses to Haat JOEP de BLUES?

  1. Tja, Youp van ’t Hek, eigenlijk een heel nare man. Net als die Jan Mulder, aan die heb ik nog een veel grotere hekel. De arrogantie en de minachting voor andere mensen druipt er vanaf. Van ’t Hek kan wel aardig columns schrijven, maar het draait er zowat altijd om anderen belachelijk te maken en uit te lachen. Zowat iedereen is dom in zijn ogen, maar zelf heeft hij nergens begrip voor.

    Goed gitaarwerk overigens van B.B. King, ben ik altijd al een liefhebber van geweest.

  2. Wim Duzijn says:

    Het is een maniertje dat geld opbrengt. Ik denk dat JOEP (dat is zijn roepnaam – YOUP is een duur klinkende artiestennaam) dat ook best weet. Soms hoor je opmerkingen als ‘mensen denken dat ik de man ben die op het podium staat, maar dat is niet waar, ik ben de man die als hij zijn auto in de garage zet daar een hoes overheen doet…”
    Het probleem is dat veel mensen niet in staat zijn onderscheid te maken tussen de echte persoon en de vent die toneel speelt. De toneelspeler schept een wereld die anderen als echt gaan ervaren – met ale negatieve gevolgen van dien. De GEEN-STIJL-ideologie is een kopie van de maniertjes die JOEP als toneespeler de mensen voorlegt. Vanuit moreel oogpunt bezien (en de pest is dat zich progressief noemende mensen dolgraag ‘moralist’ willen zijn) deugt er niks van.

    • Eerlijk gezegd ken ik de theateroptredens van Van t’Hek nauwelijks, ook niet van tv. Ik haak meteen af bij hem. Maar zijn boeken met columns ken ik gedeeltelijk wel en ik denk wel eens dat het juist omgekeerd is wat betreft de echte persoon en de man die toneel speelt.
      In de gewone omgang met mensen speelt hij toneel, maar in zijn boeken komt de ware aard naar boven hoe hij over anderen denkt.
      De schrijfster Nilgun Yerli kent Youp persoonlijk en zij schreef over hem dat hij zo’n hoffelijke manier van omgang met mensen heeft. Toen ik dat las, dacht ik: dan is het wel een schijnheilige hoffelijkheid, want in zijn columns is hij allesbehalve hoffelijk, maar doet hij niets liever dan mensen bespotten en uitlachen.

      • Wim Duzijn says:

        Veel schrijvers en columnisten leiden een dubbelleven. Denk aan THEO VAN GOGH. In het gewone leven een man die voor zijn kennissen en vrienden de vriendelijkheid en gulheid zelve was, maar in de beslotenheid van zijn werkkamertje een persoon die alle zachtheid in zichzelf terzijde schoof en zich ontpopte als een ongenuanceerde opinievormer waarover WILLEM OLTMANS op het laatst opmerkte: “Aan jou heb ik niks THEO, je schreeuwt zomaar wat ‘ins Blaue hinein’…” Een opmerking waar THEO op zijn beurt weer heel kwaad over werd… Schreeuwers realiseren zich vaak niet dat ze aan het schreeuwen zijn..

        Dat je mensen bespot en uitlacht vind ik niet zo erg. SATIRE is een artistieke uitingsvorm die best wel functioneel genoemd kan worden. We zijn geen braverikken en het duiveltje in onszelf moet ook zijn kansen krijgen. Je moet er alleen vor zorgen dat satire niet radicaliseert en ontaardt in karaktermoord, zelfontkenning en vernietiging van datgene in jezelf dat je pretendeert te verdedigen.

  3. Jasper says:

    Zijn pendant Freek de Jonge is al niet veel beter. Als Youp van ’t Hek de uitdijende, immer brallende corpsbal is dan is Freek de Jonge een zurige babyboomer-dominee die steeds verder ineen schrompelt tot hij aan zijn eigen venijn ten onder gaat. Vooral zijn laatste voorstellingen koppelen grote pretenties aan holle vaten.

    Dan liever de taalgevoelige speelse liedjes van Kees Torn:


    • Wim Duzijn says:

      Het woordje VARA roept allerlei negatieve associaties bij me op. Wat me vooral tegenstaat is de JOEP VAN HET HEKsiaanse ontkenning van de dierenriemtekens VIS en STEENBOK, een combinatie van zelfbewuste ordelijke ernst (de gentleman, de zachte ordelijke man) en compassievolle, liefdevolle kinderlijkheid die in staat is de toehoorders te vertederen.
      De enige VARA-cabarettier die dat vermogen bezat was (in mijn ogen) WIM KAN. Bij tijden fel en vilein, maar ook op zijn tijd heel soft en kinderlijk. ANNIE SCHMIDT bezat die kinderlijkheid ook. Ze ergerde zich aan mensen die zeiden ” Dat is jaren vijftig gedoe, dat kan nu niet meer..” Alsof kinderlijkheid in een mens een soort modekleding is die je naar believen aan kunt trekken of weg kunt gooien…

  4. Wim Duzijn says:

    Heb jij favoriete BLUES-nummers, JASPER?

  5. thbalvers says:

    Een zeer lezenswaardig blog. Heel passend tegelijk met zijn tv-optreden en verjaardag.

  6. Wim Duzijn says:

    Leuk dat je er even was THEO!

  7. Jasper says:

    Wat blues betreft: nederlandse bands als Cuby & The Blizzards (vooral de vroege LP’s zoals Desolation) en natuurlijk Brainbox.

    Een beetje Van Morrison zo nu en dan, maar B.B king kan ik ook wel waarderen. Of nog veel ouder spul als Robert Johnson of Screamin’ Jay Hawkins

    Kees Torn is trouwens ook iemand met de blues, dat zie je al aan de copieuze hoeveelheden sigaren en whiskey 🙂

  8. assyke says:

    hij is fysiek erg opdringerig
    en denk dat als hij andere teksten zou hebben
    die toch niet goed zouden aanslaan
    lichaamstaal is sterker

    ik vind vooral herman finkers en najib amhali aardig
    javier guzman vond ik vooral heel sterk met het programma wat hij
    toen op de vpro had een aantal jaar geleden

  9. Wim Duzijn says:

    OPDRINGERIG is een goede omschrijving.
    Ik ben juist een beetje afstandelijk ingesteld.
    Dus dat botst.
    Dan denk ik: “Ga eens aan de kant joh – een ander heeft ook ruimte nodig hoor..”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: